I30NFront.jpg

Hyundai I30N DCT

Enkele jaren terug starte de ambitie van Hyundai met de ontwikkeling van de I30N. Een echte hot hatch, met niemand minder dan ex-BMW M-opperhoofd Albert Biermann die deze i30 N aftekende. Door iemand met zijn kennis binnen de ontwikkeling te brengen heb je natuurlijk al een aardige basis te leggen. De nieuweling maakte een uitstekend debuut in deze competitieve klasse en bleek het zijn concurrentie heel erg moeilijk te maken. De i30 N bewees zich als een volwassen, betaalbare, scherp sturende hot hatch.

In 2021 werd het model verder aangescherpt. Het ontwerp van de nieuwe N is nog strakker dan dat van zijn voorganger. De nieuwe grille, de aangepaste bumpers en een scherpere neus maken het design nog net even iets agressiever. Ondanks de sportieve uitstraling geven de V-vormige koplampen de i30 toch weer een andere kijk op het geheel.

De facelift brengt iets meer vermogen met zich mee, het schrapt de instapversie met 250 pk en schopt het meteen tot 280 pk en wat meer koppel, de handbak wordt nu vergezeld door een DCT-8-robotbak met flippers en een dubbele koppeling. Goed nieuws, het brutale karakter van de Hyundai i30 N is zeker niet verloren gegaan met de facelift. De uitlaat klinkt nog steeds lekker luid ondanks de steeds strengere geluidsnormen en kreeg zelfs nog twee dikkere uitlaten.

 

Hyundai i30NInterior.jpg
HyundaiI30Npits.jpg

De N-DCT gedoopte robotbak sprint een stuk sneller van 0 naar 100 km/u. Een klus die nog amper 5,4 seconden duurt, toch een winst van een halve seconde met zijn manuele voorganger. Nu brengt die nieuwe schakeloptie niet enkel extra snelheid, maar ook extra comfort op momenten dat het wat rustiger aan mag. De voortaan nog enkel met Performance Pack aangeboden Hyundai i30 N wint aan power: de 2 liter-turbobenzine is nu 280 pk en 392 Nm sterk, een winst van 5 paarden en 39 Newtonmeters. Een verschil dat te voelen is, vooral omdat er meer power is vanaf het middengebied tot de toerentalbegrenzer.

De remschijven kregen een grotere diameter en gingen van 345mm naar 360mm. De nieuwe dwarsstang in de koffer moet het chassis nog stijver maken en de 19-duimsvelgen zijn helemaal nieuw ontwikkeld, de nu gesmede exemplaren zorgen voor een gewichtsverlies van 14,4 kilogram.

De uitgebreide mogelijkheden om de dempers, remkracht, besturing, gasrespons,... af te stellen naar wens die zijn gebleven. De ophanging blijft in zijn zachtste stand nog steeds sportief. Niet altijd even comfortabel bij dagelijks gebruik op onze fantastische Belgische wegen maar echt hinderlijk is het gelukkig niet. Hyundai zal slecht 150 exemplaren afleveren in de Belux. Wat hem op die manier misschien net wat exclusiever maakt dan zijn concurentie binnen dit segment.